MHD zdarma? 6666 důvodů, proč se tím nikdo doopravdy nezabývá

17. 01. 2014 10:15:00
Slyšel jsem to už mnohokrát, i od lidí, kteří přemýšlí – proč neudělat MHD v Praze (Brně, kdekoliv) zdarma? Pomohlo by to odlehčit dopravě v centrech měst, ubylo by škodlivých emisí (hluku, prachu, CO2 atd.). Lidé by se přesunuli z osobních aut do MHD. Někteří propagátoři (mezi které patří např. i Pirátská strana) dodávají, že by se ušetřilo na provozu (třeba výroba a distribuce jízdních dokladů) a nebylo by zapotřebí revizorů (nebo minimálně o mnoho méně). Tržby z jízdného přeci pokrývají jen minimum nákladů dopravních podniků! Jaktože se tím tedy nikdo doopravdy seriózně nezabývá?

mhd.jpg

MHD bez revizorů?


Pokud by bylo cílem alespoň částečné zachování současného standardu kultury cestování (mimo jiné neudělat z MHD noclehárnu pro tisíce lidí bez domova), MHD by nemohla být zdarma úplně pro všechny. Musela by být např. pouze pro občany s trvalým bydlištěm ve městě, kteří zároveň nedluží městu peníze. To by se Praze (Brnu...) určitě vyplatilo.

Konečně by si sem zaregistrovali trvalé bydliště všichni přistěhovalci z různých řití koutů republiky. Stejně jako například v Talinnu nebo Frýdku-Místku by to s sebou neslo nutnost vlastnit nějaký doklad, typicky bezkontaktní čipovou kartu.

Tím ale odpadá možnost úplně se zbavit přepravních kontrol, výroby a distribuce jízdních dokladů... Lze namítnout, že kulturu cestování lze udržovat i přísným dohledem nad přepravním řádem. Ale nahradit revizory pracovníky ochranky, kteří by subjektivně hodnotili míru znečištění oblečení a zápachu cestujících? Tudy cesta nevede.

Jak přesvědčit řidiče aut, aby nastoupili do tramvaje

Vedla by MHD zdarma k nárůstu počtu cestujících? Nepochybně ano! To by ale neměl být cíl. Mnohem důležitějším parametrem je v tomto případě modal split – tedy rozdělení cestující veřejnosti mezi jednotlivé druhy dopravy. Pojede častěji tramvají člověk, který jinak chodí dvě stanice pěšky? Zřejmě ano. Cyklista za špatného počasí? Určitě.

Kvůli nim se ale MHD zdarma zavádět nebude. Její hlavní smysl by měl být v tom, přesvědčit k jízdě MHD lidi, kteří dosud jezdí po městě autem. Tady je zapotřebí s výzkumem začít! Já osobně jsem od lidí, kteří nedají na ježdění autem po městě dopustit, slyšel řadu zdůvodnění jejich volby. Auto je velmi často rychlejší, je pohodlné s velkou mírou soukromí, lze se s ním kamkoliv dopravit kdykoliv, i ve dvě ráno.

Jízda autem je pro mnohé (bohužel) stále ještě symbol společenské prestiže, mohou si to dovolit. Oproti tomu v MHD jsou prý mastné tyče, čeká se v mrazu venku, v noci není na zastávkách a v tramvajích bezpečno atd. MHD zdarma žádný z výše uvedených rozhodovacích kritérií pozitivně (ve prospěch MHD) neovlivní.

Pro většinu lidí, kteří cestují po městě, není cena přepravy jediným, a často ani nejpodstatnějším rozhodovacím hlediskem. Málokdo jezdí po městě raději autem, aby ušetřil. Kolik lidí by se nakonec místo auta skutečně rozhodlo pro MHD zdarma, není jasné. Bez patřičného průzkumu aposteriorní poptávky po přepravě a místních preferencí totiž není možné určit míru ovlivnění rozhodnutí cenovým rozdílem.

TomasVanicek.jpg

Investujme radši do infrastruktury a nových vozů

Představte si, že magistrát hl. m. Prahy najednou ty cca 3,5 miliardy ročně (k dalším 10 miliardám, které na provoz doplácí už v současné době) na MHD zdarma najde. Samozřejmě, aby nedošlo ke snížení současného komfortu při cestování, by musela být doprava adekvátně posílena, což by stálo další prostředky navíc.

Opravdu by nejlepší řešení, co s nimi, byla MHD zdarma? Když pominu další potřebné, jako jsou výše zmínění bezdomovci, zdravotnická zařízení, školy, ale i strážnící apod., kterým by se ty peníze také hodily...

Kdyby ty peníze v rozpočtu byly, nešlo by za ně třeba opravit zchátralé přestupní terminály a zastávky? Opravit a zrychlit tramvajové tratě a stavět nové? Zavést více nočních linek, noční provoz metra a najmout ochranku do nočních spojů? Investovat do kvalitnější pěší, a cykloinfrastruktury? Zřejmě ano, šlo. A z auta by do metra nebo tramvaje přestoupilo možná více řidičů, než kdyby byla MHD zdarma.

Pokud má být cílem zlepšit dopravní obslužnost a životní prostředí ve městě, MHD zdarma zázračným řešením není. Toto opatření pozitivně ovlivní pouze jedno kritérum pro rozhodování, které navíc často nemusí být tím nejpodstatnějším. Hlavní prospěch by z něj měli hlavně ti, kteří už stejně v současné době MHD využívají, ať už za něj platí, nebo jezdí na černo. A to pouze formě ušetřeného jízdného, nebo pokut. Naopak pro systém financování dopravních podniků by to byl další krok zpátky, který by vytvořil ještě větší prostor pro korupci a manipulaci s veřejnými prostředky.

Pro česká města bych viděl jako vhodnější příklad než Talinn nám mnohem bližší Drážďany. Podíl přepravených cestujících v MHD a cyklistů zde stoupá, zatímco MHD je financována z jízdného ze 78 % oproti v ČR obvyklým 20-40%. Opatření jako je MHD zdarma jdou opačným směrem.

Autor: Robert Hrdina | pátek 17.1.2014 10:15 | karma článku: 16.19 | přečteno: 2103x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6056 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2396
Profesně mám blízko k dopravě a k životnímu prostředí. Vystudoval jsem dopravní inženýrství a spoje.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...