MHD bez revizorů?
Pokud by bylo cílem alespoň částečné zachování současného standardu kultury cestování (mimo jiné neudělat z MHD noclehárnu pro tisíce lidí bez domova), MHD by nemohla být zdarma úplně pro všechny. Musela by být např. pouze pro občany s trvalým bydlištěm ve městě, kteří zároveň nedluží městu peníze. To by se Praze (Brnu...) určitě vyplatilo.
Konečně by si sem zaregistrovali trvalé bydliště všichni přistěhovalci z různých řití koutů republiky. Stejně jako například v Talinnu nebo Frýdku-Místku by to s sebou neslo nutnost vlastnit nějaký doklad, typicky bezkontaktní čipovou kartu.
Tím ale odpadá možnost úplně se zbavit přepravních kontrol, výroby a distribuce jízdních dokladů... Lze namítnout, že kulturu cestování lze udržovat i přísným dohledem nad přepravním řádem. Ale nahradit revizory pracovníky ochranky, kteří by subjektivně hodnotili míru znečištění oblečení a zápachu cestujících? Tudy cesta nevede.
Jak přesvědčit řidiče aut, aby nastoupili do tramvaje
Vedla by MHD zdarma k nárůstu počtu cestujících? Nepochybně ano! To by ale neměl být cíl. Mnohem důležitějším parametrem je v tomto případě modal split – tedy rozdělení cestující veřejnosti mezi jednotlivé druhy dopravy. Pojede častěji tramvají člověk, který jinak chodí dvě stanice pěšky? Zřejmě ano. Cyklista za špatného počasí? Určitě.
Kvůli nim se ale MHD zdarma zavádět nebude. Její hlavní smysl by měl být v tom, přesvědčit k jízdě MHD lidi, kteří dosud jezdí po městě autem. Tady je zapotřebí s výzkumem začít! Já osobně jsem od lidí, kteří nedají na ježdění autem po městě dopustit, slyšel řadu zdůvodnění jejich volby. Auto je velmi často rychlejší, je pohodlné s velkou mírou soukromí, lze se s ním kamkoliv dopravit kdykoliv, i ve dvě ráno.
Jízda autem je pro mnohé (bohužel) stále ještě symbol společenské prestiže, mohou si to dovolit. Oproti tomu v MHD jsou prý mastné tyče, čeká se v mrazu venku, v noci není na zastávkách a v tramvajích bezpečno atd. MHD zdarma žádný z výše uvedených rozhodovacích kritérií pozitivně (ve prospěch MHD) neovlivní.
Pro většinu lidí, kteří cestují po městě, není cena přepravy jediným, a často ani nejpodstatnějším rozhodovacím hlediskem. Málokdo jezdí po městě raději autem, aby ušetřil. Kolik lidí by se nakonec místo auta skutečně rozhodlo pro MHD zdarma, není jasné. Bez patřičného průzkumu aposteriorní poptávky po přepravě a místních preferencí totiž není možné určit míru ovlivnění rozhodnutí cenovým rozdílem.
Investujme radši do infrastruktury a nových vozů
Představte si, že magistrát hl. m. Prahy najednou ty cca 3,5 miliardy ročně (k dalším 10 miliardám, které na provoz doplácí už v současné době) na MHD zdarma najde. Samozřejmě, aby nedošlo ke snížení současného komfortu při cestování, by musela být doprava adekvátně posílena, což by stálo další prostředky navíc.
Opravdu by nejlepší řešení, co s nimi, byla MHD zdarma? Když pominu další potřebné, jako jsou výše zmínění bezdomovci, zdravotnická zařízení, školy, ale i strážnící apod., kterým by se ty peníze také hodily...
Kdyby ty peníze v rozpočtu byly, nešlo by za ně třeba opravit zchátralé přestupní terminály a zastávky? Opravit a zrychlit tramvajové tratě a stavět nové? Zavést více nočních linek, noční provoz metra a najmout ochranku do nočních spojů? Investovat do kvalitnější pěší, a cykloinfrastruktury? Zřejmě ano, šlo. A z auta by do metra nebo tramvaje přestoupilo možná více řidičů, než kdyby byla MHD zdarma.
Pokud má být cílem zlepšit dopravní obslužnost a životní prostředí ve městě, MHD zdarma zázračným řešením není. Toto opatření pozitivně ovlivní pouze jedno kritérum pro rozhodování, které navíc často nemusí být tím nejpodstatnějším. Hlavní prospěch by z něj měli hlavně ti, kteří už stejně v současné době MHD využívají, ať už za něj platí, nebo jezdí na černo. A to pouze formě ušetřeného jízdného, nebo pokut. Naopak pro systém financování dopravních podniků by to byl další krok zpátky, který by vytvořil ještě větší prostor pro korupci a manipulaci s veřejnými prostředky.
Pro česká města bych viděl jako vhodnější příklad než Talinn nám mnohem bližší Drážďany. Podíl přepravených cestujících v MHD a cyklistů zde stoupá, zatímco MHD je financována z jízdného ze 78 % oproti v ČR obvyklým 20-40%. Opatření jako je MHD zdarma jdou opačným směrem.